onsdag 26 augusti 2015

Att klä en lampa

Jag kom på att jag skulle klä om en lampa.
Jag hittade en stomme i soprummet (eheh) och köpte lampfoten på loppis för en tia.



Jag började med att klippa remsor av en t-shirt och lindade runt hela stommen till skärmen.

Detta kan man sedan sy fast tyget i. Jag klippte bitar som var lika stora som hålen på lampslärmen och med samma form. Okej, de var lite större än hålen. Sedan sydde jag fast bit för bit i stommen.
När man är färdig har man massa fula skarvar att täcka. Jag köpte ett fint lila band, som tyvärr var lite för mörk lila färg, och limmade fast det med limpistol. Det går åt mer band än man tror!
Det dyraste på den här lampan är banden som täcker skarvarna, så nästa gång ska jag försöka hitta en billigare lösning till dem... annars gick lampfoten på 10 kr, tyget fick jag och lampskärmen hittade jag som sagt. Tråd och nål hade jag ju hemma, och t-shirten hade jag också fått.

1 kommentar: